Folyamatmenedzsment megközelítés


A folyamatszemlélet bevezetésének egyik legfőbb nehézsége, hogy a vállalati szervezet és érdekeltségi rendszer a legtöbb helyen nem egyezik a folyamatok logikájával (nem folyamat szemléletű), hanem funkcionális, divizionális szerkezetű. Ezért a folyamatok sok helyen megszakadnak, az egyes folyamatok működtetésének nincsenek igazi felelősei, gazdái, a folyamatban résztvevők csak a saját területükért vállalnak felelősséget és azon belül bírnak megfelelő hatáskörrel és rendelkeznek információkkal, így a folyamatok vevői és érintettjei sokszor elégedetlenek, a folyamatok működtetésének a hatékonysága nem megfelelő.

Az egyes résztvevők a saját szervezeti felelősségeiken, hatáskörükön és érdekeiken belül igyekeznek optimális megoldásokat találni, viszont a folyamat, illetve a vállalat vevőit egyáltalán nem érdekli, hogy az egyes szervezeti egységek a saját kereteiken belül hogyan optimalizáltak és milyen belső konfliktusok voltak, őket az érdekli csak, hogy végül a folyamat eredménye számukra megfelelő megoldást ad-e?

A funkcionális jellegű (az egyes részegységekre optimalizáló) megközelítésből, a szabályozatlan folyamatokból eredően számos konfliktus, probléma alakul ki a folyamatok határain az egyes szervezeti egységek között, ennek tünetei szoktak lenni a hatékonyság romlása és a megnövekedett kommunikációs igény.

A megoldás egyszerűnek tűnik, alakítsunk ki hatékony folyamatokat és a folyamatok működését támogató folyamatszemléletű szervezetet. Ez azonban a valóságban lényesen nehezebb feladat, ugyanis a meglévő szervezeti kultúra szokások és rendszerek egyidejű integrált megváltoztatását igényli.

 

A folyamatok fejlesztésének három egymással összefüggő területe (dimenziója):

Ha megváltoztatjuk a folyamat valamelyik elemét, akkor azzal együtt az ehhez kapcsolódó technikai (technológia) és emberi alrendszereket (Szervezet) is meg kell változtatnunk, hiszen ezek határozzák meg azokat a keretfeltételeket amelyek között a folyamat lezajlik.

Bármilyen elméletileg jó folyamatot kitalálhatunk, ha azt az emberek nem tartják be, vagy az alkalmazott technológia nem támogatja a gyakorlatban nem lesz működőképes. Tehát a cél olyan folyamatok kialakítása, a lényeges érintettek bevonásával, amelyeket a meglévő, illetve a jövőben kialakított szervezeti és technológia feltételek is támogatnak és fenntartanak.

Az előbbi célokkal, alapelvekkel összhangban, a következő területeken nyújtunk szolgáltatásokat ügyfeleinknek a folyamatmenedzsment területén:

Folyamatmenedzsment rendszer kialakítása

  • Üzleti folyamatok felmérése, modellezése, dokumentálása
  • Folyamatközpontú irányítás, folyamatszabályozás kialakítása
  • Folyamatmérési (KPI) rendszerek kialakítása
  • Folyamatgazda rendszer kialakítása
  • Kulcs folyamatok azonosítása és fejlesztése
  • Szisztematikus folyamatfejlesztési és optimalizálási mechanizmus kialakítása a szervezetben (PDCA – Dashboard meetingek)
  • EFQM (Üzleti Kiválóság) modell szerinti értékelés és üzletfejlesztés